Orgelmakers sinds 1947
jf0-katwijk-april-2016_028.jpg - Rene Nijsse

 

Van den Heuvel maakte in 1995 een nieuw binnenwerk voor de orgelkas uit 1923 in de Oude of Andreaskerk in Katwijk aan Zee. In de periode 2014/2015 is de kerk helemaal gerestaureerd aan de buiten- en binnenkant. Het orgel is omkist en afgedekt geweest. Toch ontkom je er niet aan, dat stof in het orgel terecht komt. In maart/april 2016 hebben we het orgel schoongemaakt en de intonatie aangepakt en gewijzigd.

a1z-katwijk-april-2016_003.jpg - Rene Nijsse

voor de schoonmaak

yj1-katwijk-april-2016_002.jpg - Rene Nijsse

na de schoonmaak

 

De klank van het orgel was al jaren een probleem. In de kerk kwam het orgel niet overal goed door omdat de klank als het ware bij het orgel bleef hangen. Bij het begin van de herintonatie heb ik met mijn keyboard bij de preekstoel gezeten tegenover het orgel. Het keyboard is dan met een stuurkabeltje aangesloten op de stemmachine en zo kan ik, op behoorlijke afstand van het orgel, de orgelklank beluisteren in de kerk. Je kunt dan precies horen hoe de orgelklank zich in de ruimte ontwikkelt, dat kun je niet beoordelen aan de speeltafel. Zo heb ik register voor register en allerlei combinaties na de herintonatie beluisterd en eventueel nog gecorrigeerd.

De binnenpijpen van de Prestant 8 van het hoofdwerk stond helemaal "verstopt" tussen de Prestant 16 en de Dwarsfluit 8 op de windladen en kon dus niet goed uitspreken. We hebben deze dan ook van de windladen gehaald en op banken direct achter het front geplaatst. Dit register vult nu de hele kerk!

Verder hebben we de verhouding tussen bas en discant helemaal gewijzigd. De bas was behoorlijk aanwezig en de discant werd steeds ingetogener van klank. Nu loopt de discant op in volume en geeft het orgel veel meer glans.

Zo zijn ook de Octaaf 4, Octaaf 2 en Mixtuur opnieuw geïntoneerd. Het prestantenkoor met 16-voet klinkt nu heel overtuigend en straalt door de ruimte. De Fagot 16 is mooi rond van toon geworden en de Trompet was erg fel en agressief van klank. ook dat hebben we veranderd. De tongwerken mengen zich nu mooi met allerhande combinaties.

Het zwelwerk was relatief zwak van toon en je had moeite om een registercombinatie te vinden om bijvoorbeeld de Cornet te begeleiden. De Holfluit 8, Nasard 3 en Woudfluit 2 hebben veel meer volume en karakter gekregen. De Koppelfluit 4 gaf een diffuse en weke toon. Deze is vervangen door een nieuwe Fluit 4 waarbij de bas uitgevoerd is als openfluit en de discant overblazend is. De combinatie 8 - 4 - 3 kan nu de Cornet begeleiden.

De Tertiaan was een vreemd register in het zwelwerk. Het 1 1/3-koor is stilgelegd en nu is het gewoon een Terts 1 3/5 geworden. Ook deze heeft meer volume gekregen en de combinatie 8 - 4 - 3 - 2 - 1 3/5 is een echo geworden van de Cornet van het hoofdwerk

t4t-katwijk-april-2016_020.jpg - Rene Nijsse

klank beluisteren op afstand via het keyboard

wez-katwijk-april-2016_019.jpg - Rene Nijsse

en nog maar eens luisteren

 

Hoofdwerk:Zwelwerk:Pedaal:
Prestant 16 vanaf E in het frontBourdon 16Contrabas 16
Prestant 8Holfluit 8Subbas 16
Dwarsfluit 8Viola di Gamba 8Openfluit 8
Roerfluit 8Voix Celeste 8Bazuin 16
Octaaf 4Fluit 4   (2016) 
Fluit 4Nasard 3Manuaalkoppel
Octaaf 2Woudfluit 2Pedaalkoppel - HW
Mixtuur 3 - 4 - 5 sterkTerts 1 3/5Pedaalkoppel - ZW
Cornet 5 sterk DBasson-Hobo 8 
Fagot 16Vox Humana 8 
Trompet 8Tremulant 
Tremulant  
   

 

Neem contact op

Wat kunnen wij voor u betekenen?

Contactformulier

Ontwerp en realisatie: Mecano.nl